Matilda & Udi på Säve


f/5.6 - ISO 100 - 1/500 (svansen blev kapad på grund av att jag var tvungen att räta upp den haha)
Nikon D7000 + Nikon 70-300 f/4.5-5.6. - f/7.1 - ISO 100 - 1/320

Fotograferade Matilda och hennes häst igår. Jag gick upp runt 05:00 och hade sovit i ungefär två timmar på grund av att jag har fått in en väldigt dum vana att somna mitt på dagen och sova mellan 2-4 timmar - alltså kunde jag inte somna på kvällen.

I vilket fall som helst så gick det allt annat än bra. Jag glömmer av väldigt många saker när jag fotograferar. Bilderna är snea, suddiga och har konstiga steg. Glömmer lätt av att ändra ISO, vilket jag måste om jag ska kunna hålla uppe slutartiden och samtidigt ha en normalexponering. Är rätt dålig på att kolla i sökaren efter vilka inställningar, kollar på exponeringen och slänger ett snabbt litet öga på slutartiden men inte tillräckligt länge för att hinna tänka på om jag ska ändra ISO eller inte. Jag suger på det här alltså haha. Handlar väl om övning också, har inte fotograferat helt manuellt speciellt länge.

Slutartiden ligger mellan 320-500 på mina bilder från idag, märker helt klart att 320 är för lång tid.

Anledningen till att jag glömmer av ISO är för att jag måste leta efter knappen eller ta bort kameran vilket resulterar att jag kommer missa en hel del. Tycker den sitter lite dumt faktiskt. Sitter på vänster, bland alla andra menyknappar. Jag menar, vänster hand har jag ju för att hålla upp kameran - hade helt enkelt varit lättare om den suttit där alla andra inställningsknappar och rattar sitter, på höger. Jag har trotts allt fem fingrar, en används till att trycka av, en annan för att ändra bländare, en annan för att ändra slutartiden och de andra två för att hålla uppe kameran. Men hade lätt kunnat sätta ISO knappen precis exponeringsknappen på höger sida or whatever.

SKIT SAMMA, jag glömmer av iso helt enkelt - får väl öva på det där!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback