Hur jag redigerar mina bilder

Jag fotograferar alltid i RAW, något annat finns inte i min värld. Har inte använt JPEG sen 2010 tror jag och jag tänker aldrig gå tillbaka. RAW öppnar upp så många möjligheter att förändra en bild och göra den till det bättre.
 
Före och efter redigering.

Använder mig av Photoshop CS5
Det första du gör är att öppna bilden i camera raw, rätt simpelt faktiskt.

Sen är det bara att fixa lite som du tycker passar för din bild. Jag har som standard att alltid kolla exponeringen och kontrasterna. Sen kan lite annat komma in, så som clarity och brightness (i brist på svensk översättning haha).
 
Därefter är det vitbalansen. Jag tycker personligen att vitbalansen är riktigt svår att få till ibland men jag brukar alltid sätta den på auto och se hur det blir, oftast blir det bra men det finns undantag och då får man dra lite som man själv tycker.
 
I kurvorna brukar jag testa mig fram faktiskt. Kan inte säga vad man ska göra och inte. Drar lite fram och tillbaka för att se vad som händer. Folk säger att man ska köra på det klassiska S:et, alltså dra ner skuggorna och höja högdagarna men i camera raw drar jag lite som jag känner för att sen ändra i photoshop.
 
Skärpa är något jag också alltid lägger på, hur mycket är lite olika från bild till bild men iallafall minst 20 men brukar gå upp mot 30-40. Brusredigering gör jag bara om jag har haft ett högre ISO än 400, även om min kamera klarar 1000 utan några problem så tycker jag att det blir bättre.
 
När du känner dig klar trycker du på Open Object så kommer du in i photoshop där jag har några steg som jag gör innan jag sparar bilden. Det första jag gör är att låsa upp grundlagret och duplicerar det (cmd/ctrl + J). Går sen in i levels (cmd/ctrl + L) för att kolla exponeringen. Om det går ut mot kanterna kan man lägga 7 i de mörka delarna och 248 i de ljusa, det anses vara en normalexponerad bild. Vet inte varför men det brukar bli bra haha!
 
Duplicerar lagret ännu en gång och går in i kurvorna (cmd/ctrl + M). Till skillnad från camera raw så brukar jag köra ett S för att få i ordning på exponeringen. Det är nu man ser hur bilden faktiskt ser ut och kan ändra mer än vad man kan göra i camera raw. Använder även kurvorna när jag ska ändra vitbalansen, men tyckte om den varma känslan i bilden så ville inte in och greja för mycket.
 
Till sist gör jag bara ett nytt lager, plockar fram min stämpel som jag har i form av en pensel och placerar den på ett bra ställe där den inte syns allt för mycket men ändå tillräckligt för att man ska kunna se vad det står.

Sen när jag ska spara trycker jag cmd/ctrl + I och ändrar resolution till antingen 300 eller 72. 300 om jag ska spara för utskrift och 72 om jag ska spara för webb. Jag sparar alltid först i PSD med alla lager utan logga, sen en i JPEG på 300 ppi utan logga och sen en 72 ppi med logga. Då slipper jag massa onödigt krångel om jag skulle få för mig att skriva ut bilden. Ja, jag är lat.
 
Nikon D7000 + Sigma 17-50 f/2.8

Jag vet inte om det här gav er något, men varför inte dela med mig när jag ändå redigerar bilder dag ut och dag in! Skulle ni vilja veta hur man gör en pensel på ett otroligt enkelt sätt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback